Untitled

Nå kunne jeg sikkert skrevet om hvor utrolig motivert jeg er for alt som skjer og ikke skjer i livet mitt, men jeg tror ikke jeg skal lyve til dere.

Livet går opp og ned føler jeg. Det gjør det gjerne for oss alle, og personlig mener jeg at det er dette som gjør oss til de menneskene vi er. Det er nedturene som hjelper oss til å bli sterkere, og det er oppturene som gir oss den styrken vi trenger for å overleve neste nedtur.

Vektnedgang er vanskelig, og jeg har virkelig ikke tall på hvor mange ganger jeg har tenkt at «fuck this, jeg gir opp». Det føles liksom som om jeg er på stedet hvil. De siste ukene føler jeg at jeg ikke har oppnått noe ordentlig resultat, og det er utrolig demotiverende.

Den forskjellen jeg selv ser når jeg studerer speilbildet mitt, er så minimal at jeg virkelig må se godt etter for å se noe som helst. Den forskjellen jeg ser når jeg spiller innebandy, er i alle fall så minimal at jeg har vansker med å se noe.

Jeg ser at enkelte klesplagg henger løst iforhold til hva de gjorde før. Noen henger så mye at de rett og slett ikke kan brukes mer, og kanskje heller burde få seg et nytt hjem etter hvert. Men jeg ser det fortsatt ikke på meg selv. Jeg skjønner at det har skjedd noe, og jeg skjønner at jeg sikkert ser litt annerledes ut, men jeg klarer bare ikke se det. 10151925_10152331233102274_6692723882716770637_n

Alex mener jeg er for opphengt i tallene, og hun har kanskje rett i det, men det er ganske enkelt fordi det kun er på tallene jeg ser den virkelige forskjellen. De centimeterne jeg ser på målebåndet ser jeg ikke på meg selv for å si det sånn. De kiloene som «mangler» på vekta, føler jeg at fortsatt henger på meg når jeg ser meg i speilet.

Jeg tar meg selv i å jukse med dietten fra tid til annen, og jeg blir sint og skuffet over meg selv. Skuffet fordi jeg ikke er sterk nok, sint fordi jeg slipper fram det svake mennesket jeg prøver å kvitte meg med.

Jeg har alltid ansett meg selv som svak. Mobbingen jeg gikk gjennom i barndommen gjorde dette med meg. Jeg ble daglig fortalt hvor lite verdt jeg var, og dermed begynner du å tro på det etter hvert. Du utsletter deg selv mer og mer, helt til du sitter igjen med et tomt skall som gjør hva som helst for å ikke bli lagt merke til. Hva som helst for å kunne gå en hel skoledag uten å få høre hvor feit og stygg du er, hvor dum du er, hvor lite verdt du er, eller andre kjipe ting.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg stiller ekstremt høye krav til meg selv. Aller helst vil jeg være verdensmester i det jeg gjør før jeg i det hele tatt har prøvd, om dere skjønner hva jeg mener. Innebandybanen er vel det stedet jeg oftest skuffer meg selv på. Jeg forventer og krever at jeg som har spilt så lenge som jeg har, skal prestere deretter også. Jeg forventer å være så god som overhodet mulig hver eneste kamp, og hver eneste trening.

Dette er selvfølgelig ikke en realitet i 99% av alle timene jeg tilbringer løpende/pesende rundt i en hall, og det fører da til at jeg trykker meg selv ned. Jeg kjefter på meg selv fordi jeg nok en gang ikke klarer å vise at jeg er god nok, sterk nok, rask nok eller teknisk nok. Jeg har endelig klart å lære meg at å score mål ikke betyr alt, men mitt nye syn på hvordan jeg skal spille hjelper meg ikke særlig likevel. Nå føler jeg at jeg MÅ klare å stoppe alle motspillere som kommer mot meg. Hvis ikke har jeg ikke gjort jobben min, og da er jeg ikke god nok.. Jeg føler at jeg MÅ klare å hjelpe medspillerne mine i angrep, hvis ikke gjør jeg ikke en god nok innsats.

Jeg stiller høye krav til meg selv på de aller fleste områder av livet mitt. Skole, jobb, penger, trening, venner osv.. At disse kravene ofte er så lite oppnåelige som det bare går an å være, stopper meg ikke fra å stille dem. Jeg burde klare å si til meg selv; «Nei, Linn, du blir ikke verdens beste på å hoppe paradis om du bare øver litt en gang i uken..» (Dårlig eksempel, men dere skjønner tegningen)

Jeg vet jeg ikke burde stille disse urimelige kravene til meg selv, men det er lettere sagt enn gjort. Tankegangen min sier at jeg vil så gjerne være god nok. Jeg vil være smart, sterk (både mentalt og fysisk), jeg vil være godt likt, pen, jeg vil ha masse penger så jeg kan oppleve livet og verden, jeg vil være vellykket på alle mulige områder i livet. Dessverre føler jeg at det meste står på stedet hvil, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å finne motivasjonen for å snu alt dette rundt til noe bedre..

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Untitled

  1. Beate Knutsen sier:

    Du er en kjempeflott jente, både inni og utenpå 😍 Så Puls på Nrk forrige uke om en dame som led av «flink pike» syndromet, og som har skrevet bok og holder foredrag om «hvordan gi faen» eller noe sikt. Hun hadde noen teknikker som skal hjelpe oss ( stemmer, jeg lider av det jeg og) og tenke at vi er GODE NOK. Kanskje det hun skriver kan hjelpe?

  2. Desirée sier:

    Ja det går opp og ned her i livet, det er nok det som kjennetegner livet på godt og vondt. Vektnedgang er ikke enkelt, vet alt for mye om det. Jeg har ikke gått noe ned siden før jul i fjor, men trøsten min er at jeg har ikke gått opp heller! Så den treninga jeg gjør er ikke forgjeves heldigvis. Prøv å ikke tenke at du er på diett, tenkt kostomlegging, og ikke at du har reppet og heng deg opp i det. Du har spist noe du helst ikke burde, men gå videre.
    Trening ja…. jeg vet jo at du liker innebandy, men hvis den gir deg så mange negative følelser for tiden, hvorfor ikke droppe den for en periode og prøv noe som gir deg bedre selvfølelse? Akkurat nå så høres det ut som den drar deg ned, ikke sunt.

    Stå på! Dette skal du klare! Og helst burde man vel kastet vekta, og bare kjent etter på klær og slikt. Men det klarer heller ikke jeg😉 Stor oppmuntringsklem sendes nedover!

Legg igjen en kommentar

