TV og fotball

Nrk publiserte i går en artikkel om hvordan seertallene til hovedkampen nesten er halvert fra fjorårets tall, og jeg må si jeg skjønner hvorfor. (Beklager til de av leserne mine som virkelig ikke interesserer seg for fotball)

For det første kan vi nevne at forige ukes hovedkamp på TV2 var Sogndal – Rosenborg. Ikke akkurat en kamp som trekker mange seere, eller hva? Ikke at det ikke var en bra kamp. For all del, jeg som RBK-supporter frydet meg hver gang ballen fant nettmaskene, men det er liksom ikke de mest interessante kampene å se. Sogndal er ikke et av topplagene i Eliteserien, og dermed blir ikke kampen veldig atraktiv for seerne.

Hadde det dermed vært en kamp mellom Aalesund og Rosenborg for eksempel, eller Brann – Molde, ville nok pipen hatt en helt annen lyd. Dette er kamper som trekker seere, ganske enkelt fordi det er noen av de store lagene i norsk fotball.

Problemet blir at de største kampene i årets eliteserie sendes på betalingskanalen C More, og om man ser det hele som et stort bilde, så tror jeg ikke så veldig mange er interessert i å betale enda mer for å få se på TV. Har du TV må du først og fremst betale NRK-lisens. Legg deretter på betaling for kanalpakken du har, uavhengig av om du har Canal Digital eller Viasat, du må uansett betale en sum for dette. Skal du se kamp på TV2 Zebra, så er det faktisk ikke alle som har dette, og i så tilfelle må du ut med enda mer penger for å se det på TV2-Sumo. Og så kommer C More da, 299 kroner i måneden, og her går 6 av 8 kamper i uken.

Hovedpoenget i artikkelen hos NRK var vel at de forskjellige klubbenes sponsorinntekter vil kunne minske drastisk. Hovedpoenget mitt er at det er utrolig mange som faktisk ikke kan ta seg råd til å betale 300 kroner ekstra i måneden for å få se fotball. For eksempel studenter. Mange studenter lever på fattiggrensen. Hvordan i alle dager skal de kunne påkoste seg en slik utgift? Personlig sparer jeg meg for den utgiften og reiser heller opp til Trondheim og ser det hele live en dag… Enn så lenge får jeg nøye meg med kampene som går på TV2…

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til TV og fotball

  1. Desirée sier:

    Akkurat det samme tenkte jeg da jeg leste artikkelen. Har jo en fotballgal mann jeg da, så vi har i mange år betalt i dyre dommer for å se fotball både her og på hytta. Han bytter abonnementer og slikt bare for at det skal passe med det han vil se. I år sa han stopp. Han akte ikke å betale enda mere med å kjøpe C more sport for å se resten av de norske kampene! Jeg er vel egentlig litt sjokkert, men synes han er fornuftig😉

    Håpe du har det bra om dagen!

    Klem fra nrod🙂

    • Linn sier:

      Det blir rett og slett for mye etter hvert, så jeg skjønner godt at han ikke gidder betale :p

      Jeg har det bare fint, håper du og har det bra🙂 Klem

Legg igjen en kommentar

