England og drikkekultur

Tredje innlegg i mini-serien om England.

Noe av det som egentlig har vært en av de største overgangene for min del fra Norge til England, er alkoholen.

Jeg startet sent å drikke i forhold til utrolig mange jeg kjenner. Jeg husker det som om det var i går. Det var 16 mai det året jeg fylte 18, ei venninne av meg hadde invitert meg til henne for litt 16-mai drikking. Jeg drakk ikke veldig mye, det ble mest til at jeg smakte på litt forskjellig og gjorde meg opp en mening om hva jeg likte og ikke likte.

Jeg skal ikke påstå at jeg drakk ofte i årene som fulgte. Det ble en gang iblant, for drikking i Hammerfest var liksom ikke helt min ting.

Da jeg gikk på folkehøgskole ble det nesten enda sjeldnere. Jeg tror jeg kan telle på en hånd, hvor mange ganger det ble til sammen på hele året. 

Da jeg flyttet til Bergen ble det litt oftere. Vi hadde ofte sammenkomster med innebandylaget, og jeg storkoste meg. Jeg hadde endelig funnet en gruppe mennesker jeg gikk godt overens med, som jeg følte jeg kunne være meg selv 100 prosent sammen med, og som jeg følte ikke dømte meg for noe.

Til tross for at det ble oftere enn hva det hadde vært tidligere, så kan jeg ikke si det var mye. Ofte gikk det flere måneder mellom hver gang jeg drakk. Studentøkonomien min tillot meg ikke for mange utskeielser. Jeg valgte sminke/klær/sko framfor alkohol, og det er i grunn ikke noe jeg angrer på.

Så kom jeg til England. Her er drikkekulturen helt annerledes enn den er hjemme. For til tross for at det drikkes mye i Norge, så er det ingenting i forhold til i England. Her drikker folk stort sett hele uken. Det er selvfølgelig dager hvor det er mindre folk ute enn andre, men du finner alltid noen. Tirsdag er for eksempel en dag folk er mer aktiv enn fredag og lørdag.

Personlig har jeg gått fra å drikke én gang i måneden, til å drikke nesten hver eneste uke. Innimellom er det ikke bare en dag i uken heller… Alkoholen er så billig her. En stor flaske vodka koster gjerne 400 kroner (?) hjemme, mens jeg her betaler mellom 15 og 20 pund.

Men noe av det sykeste jeg har opplevd er egentlig drikking på skolen. Jeg har opplevd å komme på skolen, også sitter klassekameratene mine og drikker i SU-baren bare en liten time før vi har undervisning. En ting er drikke for det sosiale på ettermiddag og kveldstid. Noe annet er det når du faktisk drikker på formiddagen mens du er på skolen. Det blir litt for spesielt for min smak.

Dette innlegget ble publisert i Livet i England og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til England og drikkekultur

  1. Herlighet…. drikke før man skal på skolen? Eeeh… drikker utrolig sjeldent eg også. Tror ikke at eg hadde passet helt inn i drikkekulturen i England😉

  2. Lene Christin sier:

    Kan jo faktisk høres ut som om de ungdommene som drikker før skolen har ett alkoholproblem. Jeg drakk mye før som student i Tromsø, i Hammerfest ble det lite drikking (ikke noe for meg, ikke helt min type folk) og her vi bor nå drikker jeg så og si aldri, men det gjør meg ingenting🙂 Liker mye bedre å gå turer, være på hundetrening, se en god film og spise litt god mat🙂

  3. Jøjemeg :p Kan bli spennende for min del når jeg begynner på skole til høsten, lurer på om det er mye drikking og slikt, selv drikker jeg UTROLIG (ja, så sjeldent at det fortjener caps lock til og med!) sjelden, men jeg har egentlig ikke noe behov for det! Trives veldig godt på vennekveld med Pepsi Max og sjokolade😉 Innimellom er det jo også koselig å ha vinkveld med venninner for eksempel, men det å drikke seg full Jeg skjønner ikke poenget :p

    • Linn sier:

      Jeg satte veldig stor pris på slike vennekvelder da jeg bodde i Bergen. Her innbyr dessverre ikke stuen vår til at vi kan ha slike kvelder sammen, og da blir det ofte til at vi heller går ut på byen for å komme oss unna huset :p

Legg igjen en kommentar

