Hvorfor Harry Potter?

Harry Potter har betydd enormt mye for meg i oppveksten. 

Jeg husker vi hadde høytlesning fra den første boken da jeg gikk i femte eller sjetteklasse. Vi rakk aldri å fulføre boken, og dermed var jeg nødt til å låne den på biblioteket. Jeg var hoocked!

Jeg har virkelig ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest hver enkelt bok, og hvor mange ganger jeg har sett hver enkelt film. Og man kan kanskje spørre seg hvorfor jeg faktisk syntes dette var så spennende at jeg kunne lese hele historien på nytt og på nytt? 

Jeg tror en av de viktigste faktorene her er det at Harry Potter er utrolig uvirkelig. Tenårene var kjempevanskelig for meg. Mobbing, usikkerhet og lav selvtillitt preget hverdagen min i stor grad. Jeg gjemte meg vel på en måte i bøkenes forunderlige verden.

I bøkene var det ingen som dømte meg for hvordan jeg så ut. Det var ingen som fortalte meg at jeg ikke var god nok. Og det var ingen som ikke likte meg for den jeg var. Bøkene «aksepterte» meg, og lot meg være en del av noe ubeskrivelig stort.

Det var på en måte som om jeg var den fjerde vennen i gruppa. Det var liksom Harry, Ron, Hermione og meg. Jeg tok del i alle eventyrene, sorgene og gledesøyeblikkene. En liten periode hadde jeg en crush på Draco Malfoy. Jeg ville liksom være den som viste verden at han var snill innerst inne. 

Kort oppsummert; Bøkene om Harry Potter fikk meg gjennom hverdagen. De hjalp meg uendelig mye, og det er nok hovedgrunnen til at jeg alltid kommer til å elske historien om «The boy who lived».


Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Hvorfor Harry Potter?

  1. Skjønner godt at du har levd deg inn i Harry Potters verden. Det var nok fint å kunne dra bort fra virkeligheten med tanke på hvordan den var🙂 Klemmer fra meg

  2. Sophie sier:

    Elsker Harry P. Virkelig. Jeg har også lest disse utallig mange ganger og fortsatt får jeg lyst til å lese de igjen. Ordentlig gode bøker, altså. Harry, H, R og Linn. Liker`e!😀

    • Linn sier:

      Startet faktisk nettopp på første boken igjen. Liker den like godt nå som jeg gjorde for over 10 år siden😉
      Synes det høres ut som en fantastisk kvartett eller hva det nå heter😀

  3. Helene sier:

    Har ikke lest noen av bøkene, men jeg har sett alle filmene🙂

Legg igjen en kommentar

