Om England, Norge og selvtillit

Kan allerede nå advare dere om at dette kommer til å bli et litt rotete innlegg..

Ligger her i sengen min og hører på «Feel good – dance infront of the mirror – music«-listen min på Spotify, og tenker litt på egentlig alt og ingenting.

Det slo meg plutselig at selv om jeg har en ekstremt lav selvtillit på en generell basis, så kommer selvfølelsen min til å være enda lavere når jeg flytter hjem til Norge igjen. Her borte har jeg fått bekreftelser på at jeg er god nok og at jeg ikke ser ut som et skogstroll. Jeg er meg og jeg duger? Tenker nesten litt på en sang vi pleide å synge da jeg gikk på barnekor for mange herrens år siden. (Hans Esben Gihle – Du Er Du Og Du Duger)

Når jeg flytter hjem kommer jeg ikke til å føle meg på samme måte lengre, det er jeg hellig overbevist om. Hjemme i Norge venter liksom alle de tankene jeg på en måte har klart å legge litt fra meg her borte. Der venter alle fordommene, vonde minner og kjipe tanker.

Hjemme i Norge føler jeg meg liksom som «den stygge venninnen» når jeg går ut sammen med folk. Her opplever jeg at jeg og regnes som fin nok til å se to ganger på.

Sånn sett kan jeg ikke si at jeg gleder meg til å komme tilbake til Norge hvor janteloven råder og man ikke er god nok om man ikke er kjempepen… Jeg liker det at jeg kan kle meg som jeg vil her, at jeg kan være meg selv og at jeg er god nok.

Vanligvis er det sånn at man kun husker de negative kommentarene man får, og at alt positivt og fint er slikt som ikke setter seg. Jeg skal virkelig prøve å ta med meg alt det positive jeg har fått her borte når jeg drar tilbake. Alt fra små kommentarer fra tilfeldige folk jeg har møtt på byen, til de litt «større» tingene som jeg har fått høre fra folk jeg faktisk har blitt kjent med. Jeg håper disse små, men likevel store ordene, kan hjelpe meg å ikke falle helt sammen igjen.

Forresten må jeg bare beklage at jeg ikke svarer på alt av kommentarer og slikt. Jeg henger enormt bakpå på Bloglovin, jeg har en del skolearbeid som jeg faktisk har begynt å bekymre meg litt for, og jeg føler alt bare har blitt litt mye i det siste. Jeg skal prøve å få svart dere alle sammen, og jeg skal prøve å få skrevet ferdig neste innlegg i «Livet i England» mini-serien min snart også. 

I’m not really that keen on going back to Norway again. My self-esteem is already lower than low back home, and I can’t really say that I want to go back to feeling even worse than this.. I’ve kind of gotten used to feeling like I’m actually good enough for at least someone, that I’m pretty enough and that I matter. At least I’m going to try to hold on to all the good experiences and nice words I’ve gotten over here when I go back. I hope they will keep me  from falling completely apart again.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

17 svar til Om England, Norge og selvtillit

  1. Kjempe bra innlegg. Kult at du deler slike tanker🙂 Kjenner selv på janteloven som regjerer blandt nordmenn, er man annerledes skal man ikke tro at man er noe.. ikke kult

  2. Tante JK sier:

    Husk kjære tante si jenta «Du e go nok og duge i bøttevis» Gla i dæ:)❤

  3. Linn Gunnar sier:

    Miss! Jeg føler det samme! Håper virkelig at du har det fint i England, og husk at du må ikke tilbake til Norge! Tror ikke jeg drar tilbake med det første hvis jeg har sjansen:) Husk at du må gjøre akkurat det du har lyst til, og da er det ukjente utland et veldig fint alternativ til streite, konservative Norge…….!

  4. Karianne sier:

    så fint og ærlig innlegg🙂 følte akkurat det samme når æ va i Skottland linnz. Bare stå på og vit at du e god nok akkurat som du e, uansett kor du e❤

  5. Linn sier:

    Æ trur d e nåkka med det store utland😉❤

  6. Marie sier:

    Har fått et inntrykk av at du er en veldig snill og hyggelig person, så jeg er HELT sikker på at du er god nok akkurat som du er! Og, alt handler jo ikke om utseende heller😉 Jeg virkelig HATER janteloven, prøver liksom å drite litt i den, og gå sminket sånn som jeg vil, og det gjør jeg jo også, og det ender alltid opp med kommentarer som alltid er hyggelige å få! Nå vet jo alle vennene mine at jeg ha en spesiell interesse for sminke, og de synes det bare er kult at jeg tørr å gå akkurat sånn sminket som jeg vil.
    Men jeg hater at fremmede folk skal stirre, i byen, på t-banen, på butikken, UANSETT hvor, så stirrer de, og jeg kunne ønske de hadde gått på en stolpe eller noe fordi de stirret sånn :p Det er så teit at man bare blir stirrende på en person som skiller seg ut i måten man sminker/kler seg på, hvorfor kan man ikke bare gå bort og kommentere det og gi personen et kompliment? DusteNorge..

    • Linn sier:

      Helt enig. Alt hadde vært så mye bedre om vi nordmenn bare kunne bli bedre på å akseptere at andre er annerledes eller at andre tør å gå kledd i det de selv vil, sminke seg slik de vil og rett og slett drite litt i hva normene sier at man skal se ut som :p

  7. Tilbaketråkk: Anti Jante Law – Anti Jante Loven |

  8. oluffen sier:

    Et fint innlegg!😀 Stå på!

  9. Linn sier:

    Hei Linn Marit,

    Huff, er det så mye jantelov i Norge, har liksom ikke opplevd det jeg..og hvis jeg har så har jeg vel aldri brydd meg..jeg er som jeg er og det får være bra nok..hvis ikke kan de bare gå og legge seg..!

    Jeg håper at ved ditt opphold i England, at du kan klare å kjenne og vite at selvfølgelig er du bra nok!!! SELVFØLGELIG, og møte folk med hevet hode og vite at du er god nok som du er!

    Selv hadde jeg reist tilbake til Norge med en gang om jeg hadde fått mannen med meg, man han «sitter fast» her i Skottland ser det ut til..!

    • Linn sier:

      Hvor mye jantelov det er i Norge varierer sikkert ut fra hvor man kommer fra. Jeg kommer dessverre fra en liten by hvor det ikke var akseptabelt å være annerledes da jeg vokste opp:/

  10. Christin sier:

    Linn-Marit, du E go nokk, d skal du være klar over. Å æ håpe for din del at du klare å bruke alle di positive opplevelsan å tankan du har hatt i England når du kommer hjem. For d e ikke no godt å gå rundt å føle at man ikke e bra nåkk uansett ka man gjør.
    Æ heie på dæ🙂❤

  11. Tilbaketråkk: Live My Life |

Legg igjen en kommentar

