England og penger

Første innlegg i en liten mini-serie med innlegg om hvordan det er å bo i England.

Jeg har alltid vært en person som er glad i å bruke penger. Det å kjøpe meg noe nytt gir meg en god følelse, og følelsen øker i intensitet etter hvor stort det jeg kjøper er eller hvor lenge jeg har hatt lyst til å kjøpe det.

Dessverre for meg, føles det som om pengene her i England er lekepenger. Summene høres så latterlig lave ut når man ser på prislappene. £6 for et par sko for eksempel. Det høres ut som om det er 6 kroner… For all del, 6 pund er kanskje ikke en kjempestor sum, men om man slår sammen alle de små summene, blir det til slutt en massiv mengde penger. 

Når det kommer til penger i det daglige, så er dette litt vanskelig. Hjemme i Norge pleide jeg og fineste Maria å planlegge middagene våre for en hel uke i strekk. På den måten sparte vi enormt mye penger, både på grunn av at vi kjøpte ingredienser som kunne brukes til mer enn et måltid, og også på grunn av at vi dermed gikk mye sjeldnere på butikken. Jo sjeldnere du går på butikken, jo mindre dritt ender du opp med å kjøpe, og også å proppe i deg… Her i England går det ikke an å planlegge middagene på den måten føler jeg, men dette skal jeg forklare mer om i innlegget som kommer til å handle om England og mat.

Kort oppsummert; Selv om England er et billig land i forhold til Norge, så synes jeg det er utrolig mye vanskeligere å klare meg økonomisk her borte. Mye av grunnen er trolig det at jeg får utdelt penger av Lånekassen to ganger i året, framfor ti slik som hjemme. 

Dette innlegget ble publisert i Livet i England og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til England og penger

  1. Anne sier:

    Ser utfordringen med å bare få penger to ganger i året ja… Men etterhvert kan du jo sikkert søke etter noen deltidsjobber for å få litt ekstra cash🙂

    • Linn sier:

      Deltidsjobb i England er dessverre ganske umulig tror jeg. Skattemessig er det vanskelig, og de tjener uansett så utrolig lite i timen her, at det vil ikke lønne seg i lengden :p

  2. Ja penge fordelinga er helt rar, og så alle de forskjelige myntene :O omg jeg er glad jeg hadde Keisha (bestevenninna mi) til hjelp når det kom til alle de forskjelige myntene.

    Sedlene gikk det jo greit å holde orden på, men ikke myntene.

  3. Penger to ganger i året? Tror ikke at eg hadde klart å dele det opp og spare slik at eg hadde til hele året da :p

  4. skjønner den! sånn er det når jeg er i london også, ting virker mye billigere, og jeg kjøper mye billig, men det går flere tusen for det!😛

  5. Linn sier:

    Hehe, kjenner den jeg også, alt blir så mye billigere liksom…men 25 pund er ikke akkurat 25 kroner, og selv etter snart 8 år i uk må jeg tenke meg om et par ganger før å få fram den egentlige summen av noe…rart så godt krona sitter fast i verdien av ting. !

    Takk for besøket i bloggen forresten, skal jamme komme innom deg igjen, koselig med navnesøster som blogger vet du!

    Hilsen Linn Marit😉

  6. Marie sier:

    Minner meg om da jeg var i Riga, ALT var mye billigere der, neglelakker kostet 40,- (for OPI..) og da tenker man automatisk at: WOW, BILLIG!! Men det blir jo alltid dyrt i lengden :p

    Ser problemet med å få penger to ganger i året, da burde man virkelig planlegge! Som hun over her sa, å få seg jobb, lønnen er kanskje dårligere, men det er da bedre enn ingenting? Camilla (www.mycitydiary.femelle.no) har jo begynt å jobbe på T.G.I. Friday’s nå, så det burde vel gå greit?🙂

Legg igjen en kommentar

