Kjære 13-årige meg

Etter å ha lest dette innlegget på Luna Anettes blogg, ble jeg inspirert til å skrive et brev jeg virkelig skulle ønske noen ville sendt meg da jeg var 13 år.

Jeg vet jeg ville hatt god nytte av noe slikt for ni år siden(shit, er det så lenge siden jeg var 13? Det føles som om det var i går!), og jeg håper det kanskje kan hjelpe andre som ikke har det så lett. Uansett om de er 13 eller 30 år.

Tiden da jeg var 12-13-14 år gammel, var nok sannsynligvis de vanskeligste årene jeg har hatt hittil i mitt 22-årige liv. Som nevnt tidligere har jeg et litt annerledes nyttårsforsett i år, og bakgrunnen til dette er mye på grunn av akkurat disse tre årene.

Det finnes ikke så mange bilder av meg fra ungdomsperioden min. Innebandybilder var nesten obligatoriske å ta, så jeg slapp ikke unna der. Tror dette ble brukt i sånn fem år eller noe før jeg ble tvunget til å ta et nytt.

Kjære 13-årige meg,

Selv om du kanskje ikke tror det nå, ser fremtiden lysere ut. Ting vil bli så utrolig mye bedre enn de er nå, og du vil komme til å føle at det er en grunn til at du lever.

Jeg vil du skal forberede deg på at om et års tid, vil du oppleve din første virkelige kjærlighetssorg. Ikke heng deg for mye opp i den. Tiden leger alle sår, og du vil komme over gutten. Du vil oppleve mange forelskelser i årene som kommer. Og selv om det blir noen triste opplevelser ut av enkelte av de, så vil du også bli kjent med deg selv på en helt ny måte. Du vil oppleve at du har utrolig mye å gi andre mennesker, og at du er mer lik andre enn du tror. Følelser du tidligere har undertrykt, fordi du ikke har trodd du kunne leve et normalt liv, vil komme fram i lyset og du vil føle deg bedre og sterkere.

Det smarteste valget du kommer til å ta iløpet av dine 20 første leveår, vil være når du bestemmer deg for å gå på folkehøyskole. Dette året vil være en livbøye for deg, og du vil utvikle deg enormt på ti altfor korte måneder. Grip året, og lev det til det fulle. De menneskene du blir kjent med vil være av det gode slaget, og du kommer til å føle en enorm tilhørighet som du aldri tidligere har opplevd. Enkelte av de er jeg sikker på at på en eller annen måte vil være med deg hele resten av ditt liv, og disse menneskene vil jeg at du skal ta godt vare på. Vis dem at du bryr deg om de og at de betyr noe for deg, og vis dem at du er glad i deg selv. På den måten fremstår du som sterkere, og vil dermed også bli sterkere.

Jeg vil også at du skal tilgi de du så sterkt hater. Med alt som har hendt, og som dessverre også kommer til å hende, så synes du kanskje det er en sinnsynk tanke å skulle tilgi disse menneskene. Jeg lover deg, at selv om alt ser mørkt ut nå, blir det bedre om ikke så altfor lenge. Det kommer ingenting godt ut av å bære på dette hatet du føler. Det eneste du oppnår er å gjøre livet vanskeligere for deg selv. Du trykker deg selv ned og dette vil du måtte slite med i mange år fremover, muligens resten av livet.

Husk at du er verdt noe. Du betyr mye, og er en fantastisk person med så utrolig mye godt inni deg. Husk dette!❤

 

Å som jeg skulle ønske noen ville skrevet et slikt brev til meg i 2001..

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Kjære 13-årige meg

  1. Monica Iren sier:

    kjæmpefint brev vænnen❤
    d e ikke domt å skrive ett sånt t sæ sjøl, å reflektere litt bakover.
    du fortjæne å lykkes me forsettan dine, du e kjæmpeflink!! å husk…at uansett kor håplaus du sjøl føle dæ, så e d alltid nån der som tenke på dæ, som har vekst opp lammi dæ, som e gla i dæ…som for eksempel..mæ🙂

  2. Marit Bruun Kysnes sier:

    Kjempe bra skrevet. Kjente meg litt igjen i mye av det der.
    Alle skulle nok ha fått et slik brev i 12, 13 års alderen.
    Fortsett å skriv, for det kan du virkelig🙂

    Lykke til videre

  3. Luna Anette sier:

    Kjempebra! Man føler seg virkelig lettere til sinns når man skriver ned de tingene som man tenker. Kjente meg mye igjen i det du skrev🙂

  4. Kaja sier:

    Shit, det der va fint skrevet søta! Bra at du har det bedre no😀

  5. Carina sier:

    Åh, det var fint❤ Kjente meg igjen i veldig mye av det du skrev, både på godt og vondt!! Tror det kan være fint å få skrevet ned slike tanker en gang i blant. Synes det er så flott å lese at du har det bedre nå også, selv om du fortsatt jobber deg fremover. Du er ikke alene om det😉❤

  6. Tilbaketråkk: Survey «

Legg igjen en kommentar

