Nye inntrykk


Etter at jeg flyttet fra Hammerfest har jeg sett mer og mer av ting jeg igrunn ikke er vant med å se.
I Hammerfest er ikke de narkomane fullt så synlige, du ser sjeldent tiggere, og man tenker kanskje ikke så mye over at enkelte er fattigere enn andre.
Her i Bergen ser du de på hvert gatehjørne så og si.

Jeg får vondt inni meg, og hadde jeg hatt masse penger skulle jeg gjerne forsøkt og hjelpe på et eller annet vis.

Her om dagen var jeg på vei hjem fra skolen, og da jeg rundet et hjørne sto det en mann som helt klart var rusavhengig og lente seg mot en stolpe. Vanskelig å forklare hvordan han sto, men det så nesten ut som om han hadde vondt et eller annet sted.

Jeg må ærlig innrømme at jeg rett og slett ikke tør å gå bort for å spørre om folk trenger hjelp i slike tilfeller. Det er skummelt, og jeg vet liksom ikke helt hva jeg kunne gjort heller..

Jeg veksler mellom å synes synd på folk, og å dømme de.. Jeg skal være såpass ærlig at jeg sier det. Det er ikke alltid jeg klarer å fatte medfølelse for folk som sitter med en kopp forran seg og ber om penger. Noen ganger tenker jeg rett og slett at de har seg selv å takke, mens andre ganger synes jeg oppriktig synd på de.

På søndag var jeg på vei for å besøke ei venninne, vi skulle ha filmdate med Edward og Jacob, så jeg gikk litt i min egen verden og tenkte på hvor gøy det kom til å bli. Plutselig holder jeg på å gå rett i en mann som sitter på en fortauskant og teller pengene han har samlet inn iløpet av dagen. Og jeg må si, det var ikke lite penger han hadde i capsen sin. Den var full av penger, både kronestykker, femmere, tiere og tyvere. Jeg ble helt satt ut over hvor mye han faktisk hadde samlet opp, også tenkte jeg leende for meg selv at kanskje det er det jeg skal gjøre. Sette meg på fortauskanten utenfor leiligheten min, med en caps eller noe foran meg. Kan tilogmed lage et skilt og ha ved siden av: Fattig student trenger penger til nudler og knekkebrød!
Hadde jo nesten vært litt spennende å se hvor mye man hadde fått inn på det. Jeg ler godt for meg selv her jeg sitter nå, for noe sånt kunne jeg nok aldri funnet på å gjøre.

Eller jeg har jo faktisk gjort noe lignende da. I tiende klasse, da jeg var russ, var det en russeknute som gikk ut på å sitte på gata og synge, og samle inn mer enn 100 kroner. Vi satt en gjeng på fem eller noe, og vi fikk faktisk inn litt penger. Jeg tror yndlingssangen til folk var Lille Prinsesse, noe som jo er litt morsom, for det er jo ikke akkurat en pen sang.

Nå utartet dette seg alt for mye, så jeg tror rett og slett bare jeg skal avslutte.

God natt!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Nye inntrykk

  1. Eirik sier:

    sv: æ skal jo se den, men æ e skeptisk. for æ likte den boka så godt. ka som feile ipublish? e hele greia blidd helt fucka?

  2. Tone sier:

    Haha, utrolig rå sang/video da! 😛

Legg igjen en kommentar

