Når er man voksen?

bergen

Ordet voksen, hva betyr det?

Jeg har tenkt en del på dette. Når sier man at en person er voksen? Er det når man fyller 18? Er det når en har bikket 25? Eller er det rett og slett en tilstand?

Vi beskriver ordet fjortis som en tilstand. Du kan greit være 12 eller 18 og fortsatt være fjortis. Det er måten du oppfører deg på. Men når kan du kalle deg voksen?

Personlig føler jeg at det er langt igjen før jeg har lyst til å kalle meg voksen. Jeg er ikke klar for alt ansvaret som følger med, jeg vil vel aller helst vite at jeg alltid har en mamma og en pappa som er der for meg og hjelper meg om jeg trenger det. Foreldre er viktig, må man gi slipp på litt av den trygghetsfølelsen de utgjør når man blir voksen? Hva om jeg trenger å vite at mamma alltid er der for meg?

Om jeg ser på hvordan jeg er i dag, så antar jeg at jeg er langt fra voksen. Jeg har dekorert veggene mine med fotballeffekter, «Cars» plakater, en gigantisk dominobrikke, et flagg fra blikjent turen vi hadde på starten av skoleåret i fjor, og diverse småting av betydning for meg. Jeg har en hel vinduskarm fyllt med «Cars» biler og andre små leker, jeg elsker Spongebob, tegnefilmer osv.. Jeg synes små barnsligheter er utrolig morsomt(vel og merke om jeg er i humør for slikt..), og jeg har ingenting i mot å se barnetv sammen med fadderbarnet mitt. Jeg kan tilogmed sette meg å se Disney Channel programmer alene jeg..

Så når blir jeg voksen? Jeg er 21 år, men føler at det ennå er en lang vei å gå før jeg når det voksne stadiet. Jeg mener, jeg har opplevd min del(og vel så det..) av kjipe ting i løpet av oppveksten min. Så hva skal da til for at jeg skal føle meg voksen?

I mange sammenhenger er det godt å føle seg ung, men samtidig tror jeg det ville vært utrolig godt å kunne føle seg litt voksen innimellom også. Noen av mine mest voksne øyeblikk tror jeg må være når jeg er sammen med fadderbarnet mitt, for da er jeg den voksne som vet alt, og som han stoler på fullt og helt.

Jeg føler at jeg trenger å ha den tiltroen til meg selv, samtidig som jeg ikke er helt klar for å nå det voksne stadiet hvor man må ta avgjørelser som virker utrolig fjerne for meg nå.

Jeg føler at det å flytte til en fremmed by helt alene var et ganske stort steg. Både når jeg bestemte meg for et år på folkehøyskole, og når jeg bestemte meg for å studere journalistikk her i Bergen. På en måte en voksen avgjørelse, jeg tok på en måte steget litt ut i verden. Tok steget mot framtiden min og det mennesket jeg en dag skal bli.

Men jeg innser i allefall at jeg fortsatt trenger mye veiledning. Jeg har behovet for en som er der for meg, og som er villig til å hjelpe meg når jeg feiler. Samtidig trenger jeg en som kan være der for meg å oppmuntre meg til å prøve hardere, og en som kan feire sammen med meg når jeg lykkes. Om dette er en venn, mamma, pappa, en kjæreste eller noe annet, tror jeg ikke har så utrolig mye å si. Jeg tror bare at vi alle har et behov for å vite at vi har noen som er der. Noen som stiller opp uansett hva.

Jeg tror alle trenger noen for å kunne ta steget ut i den voksne verden. Noen til å veilede og støtte.

Blogglisten

Dette innlegget ble publisert i Generelt. Bokmerk permalenken.

5 svar til Når er man voksen?

  1. Malin sier:

    Jeg er nettopp fylt 18, og selv om jeg er voksen på papiret er det ikke hele tiden jeg føler meg det til daglig. Det er tross alt noen ting som har endret seg, for eksempel økonomi og at jeg kanbestemme selv, men utenom det skiller jeg meg ikke fra 17 åringer ol! voksen tror jeg er mer en sinnstilstand man når etter hvert som man får flere erfaringer i livet🙂

  2. Folk har blitt oppdratt annerledes og på andre steder hvor det ikke har vært mye innvandring, er enig i det. Men da jobber man liksom ikke som bussjåfør for de handikapede. Vi er nok enige at sånne mennesker bør enten holde kjeft, eller gjøre noe for å endre oppfatning av de som er annerledes.

  3. Tonje H sier:

    Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver her, men i det siste har det endret seg en del. Jeg vil bli voksen. Så vakkert bilde. Hvor er det fra?

  4. Eirik sier:

    SV: haha! det blir ikke det samme😉

  5. Martin sier:

    Jeg tror at du har helt rett.vi trenger andre for å vokse og modnes.for trygghet.jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

Legg igjen en kommentar

