En god arbeidsdag?

Hva skal til for at du skal ha en god arbeidsdag?

 

 

Jeg merker det at jeg begynner å bli litt lei av sure kunder. Jeg får rett og slett ikke noe lyst å smile å være blid og hyggelig når alt jeg får igjen er surhet. 

Å jobbe i butikk innebærer at du skal være hyggelig og imøtekommende når det kommer kunder, og dette er i og for seg veldig lett når du får «besøk» av kunder som er det samme. Men om du en dag har kunde på kunde på kunde på kunde som alle nesten blir sinna på deg for at du hilser, og som nærmest glefser til deg når du spør om varen skal pakkes inn, da har du ikke mye lyst til å smile og hilse når neste kunde kommer inn i butikken. 

Så hva skal til for at arbeidsdagen til en butikkansatt skal bli koseligere? Lettere? For det tar på humøret og arbeidsviljen når kundene er konstant sure. 

Jeg tror at hvis det kunne vært litt gi og ta konsept inne i det hele, så ville alt vært så mye enklere. Det er ingenting som er så godt som å møte en smilende og glad kunde som behandler deg som et menneske, og ikke en maskin som bare er de skal få det optimale ut at shopperunden sin. De som tenker på at du skal faktisk ha noe utav dagen din.. For hvis alle som kommer inn å skal handle er sure og lite hyggelige, så blir det jo ikke noe hyggelig for deg å gå på jobb.. Så lista går begge veier kan man si. Du skal være hyggelig med kunden, og kunden kan koste på seg et smil eller to?:)

Men nå skal det sies at det finnes en stor anndel sure butikkansatte som rett og slett lyser ut motvilje mot å være der de er når kundene kommer inn i butikken. Og dette finner du både i nord og i sør. Jeg tenkte over dette en dag jeg var å shoppet litt med en venninne i sør. Jeg kommenterte det at det var så utrolig mange SURE butikkansatte.. Å da ble det litt sånn at jeg la merke til ALLE på hele kjøpesenteret som ikke smilte og var hyggelige. Men derimot når jeg først da oppdaga en person som var hyggelig og smilende, så kom de plutselig på rekke og rad. Så dette konstaterer jeg med at det har noe med innstillinga du går inn i butikken med. Når jeg gikk inn i en butikk med den innstillinga at de som jobber der er sikkert ikke noe hyggelige, så hvorfor skal jeg gidde å smile?, så ble jeg ikke møtt av solskinn for å si det sånn.. Mitt eget sinn formørket på en måte det jeg ble møtt av. Mens derimot når jeg da først møter en hyggelig butikk ansatt, så er det så mye lettere å legge merke til alle de andre som faktisk også er der!

Så mottoet er: Du kommer langt med et smil?

 

Dette innlegget ble publisert i Generelt. Bokmerk permalenken.

5 svar til En god arbeidsdag?

  1. stemmer det du sier her, lite gøy å være hyggelig med en person, og alt du får igjen er en sur kommentar og et skeivt smil. du får sette på «smile» av kutless på jobben, der synger de hele tiden «the smile says it all». hehe, ha en god dag videre!stemmer det du sier her, lite gøy å være hyggelig med en person, og alt du får igjen er en sur kommentar og et skeivt smil. du får sette på «smile» av kutless på jobben, der synger de hele tiden «the smile says it all». hehe, ha en god dag videre!

  2. AMEN! Jeg har jobba i butikk i ti år (åj, så lenge), og jeg har hatt min share of stupid customers, men også de veldig koselige. Jeg er alltid hyggelig, smilende og snill med kundene mine, men hvis de igjen og igjen kommer med crap! når jeg er hyggelig, så kommer det gjerne en liten spydighet eller litt arroganse fra meg, og det synes jeg er fortjent. Men ALLTID så er jeg tilbake i hyggelig-modus når neste kunde kommer. Dette er noe jeg har jobba med og perfeksjonert over alle de årene jeg har vært i service-yrket.
    Jeg lever etter at man skal være mot andre slik man ønsker at andre skal være mot deg. Og da er det skikkelig rart å se de som entrer butikker med en mørk sky over hodet. Man skal ikke la andre problemer gå utover butikkansatte. Tenk litt på det! 🙂

    Takk, takk for begge deler. Veldig fornøyd med begge. Haha, ja man må jo bare ta det som et kompliment, han var en skikkelig hjerteknuser og hadde alle mooooovsa inne. 🙂 Og Takk gud for at alle var så hyggelige og smilende, for det var ikke gøy å være inne i det nydelige været.

    Hahahaha. I know. Jeg tilbrakte sommerene i Røyken da jeg var mindre, og da ville de alltid høre hvor mange rein jeg hadde, om vi bodde i iglo, om jeg hadde klappet isbjørner, og hvor samedrakten var. Tenk at de er så lite informert om Nord-Norge? Helt bak mål. :)AMEN! Jeg har jobba i butikk i ti år (åj, så lenge), og jeg har hatt min share of stupid customers, men også de veldig koselige. Jeg er alltid hyggelig, smilende og snill med kundene mine, men hvis de igjen og igjen kommer med crap! når jeg er hyggelig, så kommer det gjerne en liten spydighet eller litt arroganse fra meg, og det synes jeg er fortjent. Men ALLTID så er jeg tilbake i hyggelig-modus når neste kunde kommer. Dette er noe jeg har jobba med og perfeksjonert over alle de årene jeg har vært i service-yrket.
    Jeg lever etter at man skal være mot andre slik man ønsker at andre skal være mot deg. Og da er det skikkelig rart å se de som entrer butikker med en mørk sky over hodet. Man skal ikke la andre problemer gå utover butikkansatte. Tenk litt på det! 🙂

    Takk, takk for begge deler. Veldig fornøyd med begge. Haha, ja man må jo bare ta det som et kompliment, han var en skikkelig hjerteknuser og hadde alle mooooovsa inne. 🙂 Og Takk gud for at alle var så hyggelige og smilende, for det var ikke gøy å være inne i det nydelige været.

    Hahahaha. I know. Jeg tilbrakte sommerene i Røyken da jeg var mindre, og da ville de alltid høre hvor mange rein jeg hadde, om vi bodde i iglo, om jeg hadde klappet isbjørner, og hvor samedrakten var. Tenk at de er så lite informert om Nord-Norge? Helt bak mål. 🙂

  3. Anonym sier:

    Helt enig med deg! At ikke folk kan smile mer? Da jeg jobbet på Tusenfryd/Slavefryd/Nazifryd var det forbanna mange sure mennesker. Skulle tro de var i et begravelsesbyrå fremfor en FORNØYELSESPARK. Helt enig med deg! At ikke folk kan smile mer? Da jeg jobbet på Tusenfryd/Slavefryd/Nazifryd var det forbanna mange sure mennesker. Skulle tro de var i et begravelsesbyrå fremfor en FORNØYELSESPARK.

  4. Anonym sier:

    Så utrolig sant! Jeg har som mål å være gledesstrålende til enhver kunde, men noen ganger er det utrolig vanskelig. Så skal det sies at noen kommer inn sure, men så kan det se ut som smilingen min smitter:) Bra skrevet, jeg er iallefall stor tilhenger av smiling!Så utrolig sant! Jeg har som mål å være gledesstrålende til enhver kunde, men noen ganger er det utrolig vanskelig. Så skal det sies at noen kommer inn sure, men så kan det se ut som smilingen min smitter:) Bra skrevet, jeg er iallefall stor tilhenger av smiling!

  5. Anonym sier:

    Så utrolig sant! Jeg har som mål å være gledesstrålende til enhver kunde, men noen ganger er det utrolig vanskelig. Så skal det sies at noen kommer inn sure, men så kan det se ut som smilingen min smitter:) Bra skrevet, jeg er iallefall stor tilhenger av smiling!Så utrolig sant! Jeg har som mål å være gledesstrålende til enhver kunde, men noen ganger er det utrolig vanskelig. Så skal det sies at noen kommer inn sure, men så kan det se ut som smilingen min smitter:) Bra skrevet, jeg er iallefall stor tilhenger av smiling!

Legg igjen en kommentar

