Blogging

Om å blogge..

I det siste har jeg tenkt mye på hva jeg egentlig vil med bloggingen min. Jeg er fullstendig klar over at om jeg virkelig ønsker å jobbe med det jeg vil, så må mye av alt som står i bloggen min fjernes. Du kan ikke akkurat bli sportsjournalist og skrive om Rosenborg som møter Vålerenga, også står det all over internett at I <3 Per liksom. Men akkurat dette ser jeg ikke på som det største problemet akkurat nå. Senere vil det være et problem, men akkurat nå velger jeg å ikke bry meg så veldig mye om den biten av bloggingen.

Det jeg virkelig lurer på, er hvorfor jeg blogger? Hva tjener jeg på å blogge? Nå tenker jeg ikke penger. For let’s face it, du må ha en hel del flere lesere daglig for å i det hele tatt kunne vurdere å få sponsorer. Det er helt klart også en fordel å blogge på blogg.no, for der får du tross alt oppmerksomheten fra 14 år gamle jenter som vil at du skal kommentere på bloggen deres. Nei det jeg tenker på, er meningen med bloggingen min.

Jeg blogger når jeg selv føler for det, og jeg blogger om det jeg selv føler for å skrive om. Om jeg har lyst til å skrive om bestemoren min, fordi det hjelper meg å tenke klarere, så skriver jeg om henne. Det er heller sjeldent at det kommer et innlegg for å fortelle at i dag har jeg brukt penger på det og det og det, og har vært med de og de menneskene, og at jeg har testet det nyeste innen blablabla..

For å være ærlig, har jeg egentlig ikke kjempegod oversikt over hva jeg har skrevet om tidligere engang. For alt jeg vet, kan det være jeg har skrevet om akkurat dette hundre ganger tidligere(ja jeg overdrev med vilje..).

Jeg skriver fordi det hjelper meg å samle tankene mine rundt noe. Det er langt ifra alt jeg skriver som blir publisert på bloggen heller.

Jeg tror at det å sette ord på papir, eller som i dette tilfellet internett, hjelper meg veldig. Det får meg til å sette ting i perspektiv, og det rydder opp i ting. Jeg har gjort det i utrolig mange år. For en tid tilbake, fant jeg dagboken min fra det året bestemor døde. Jeg var ung, og rett og slett elendig i rettskrivning, men jeg skrev om det aller meste. Hovedsaklig gikk det i hvem jeg syntes var kjekk av guttene på skolen, hva jeg hadde gjort osv.. Men innimellom smalt jeg til med oppriktige tanker og meninger. De siste sidene var viet til bestemor. Jeg skrev kanskje ikke ned akkurat hva jeg følte der og da, men man kan lese det gjennom linjene. Man kan se at jeg ikke hadde det bra, og at jeg savnet henne.

Opp igjennom årene, har jeg spart på utrolig mye. Jeg er en sånn person som ikke klarer å kaste ting, og det er utrolig hvor mye rart man faktisk tar vare på. Jeg har brev jeg skrev da jeg hadde «kjærlighetssorg»(jeg vet bedre nå..), og jeg har historier jeg har skrevet, hvor jeg innbiller meg at jeg prøvde å skrive om det livet jeg drømte om.

Jeg husker veldig godt en stil vi skrev på ungdomsskolen. Livet mitt om 20 år. Jeg husker så og si alt jeg skrev, og jeg skjønner hvorfor jeg valgte de ordene jeg gjorde. Jeg skrev om det jeg drømte om, og på den måten kom det håpet jeg hadde frem mellom linjene. (For the record, så fikk jeg fem på den stilen)

Så jeg tror at det jeg prøver å si her, er at jeg skriver ikke for å skrive, og jeg blogger ikke for å få mest mulig lesere. Jeg skriver når jeg føler for det, og legger som sagt ikke ut absolutt alt jeg skriver heller. Om det kommer et innlegg fra meg i dag, og så kommer det ikke noe mer før om to uker, så er det ikke verdens undergang for min del. Hei, jeg får jo nok besøkende bare med at folk søker på Per Ciljan Skjelbred;)

Så vet vi det.

Hvorfor jeg skrev dette, er en annen historie.

En tanke om “Blogging

  1. Tilbaketråkk: Svar på spørsmål del 2 «

Legg igjen en kommentar

